Get up

Mitt underbara mellanmål idag.
 
Märker alltför mycket folk som sätter upp alltför höga mål och löften på sig själv gällande hälsa och träning. Det man hör på repeat är "Jag ska sluta röka!", "Jag ska dricka mindre!", "Gå ner i vikt ska jag göra nu!", "Jag ska bli musklig!, "Jag lovar, jag SKA sluta äta godis!", "Jag ska äta så mycket nyttigare!", "Jag ska motionera grymt mycket mer!"...Och så fortsätter det.
Oj, vad många det är som misslyckas med sina löften. 
Majoriteten klarar av att hålla löften i högst 2 månader, sen är dem tillbaka i sina gamla vanor igen.
Så nu tänker jag ge er alla tipset att inte sätta upp ett ouppnåerligt maxmål. Sätt upp delmål istället!
Istället för att säga "Jag ska sluta äta skräp, jag ska äta nyttigare!" så ska du istället säga "Jag ska äta kött och grönsaker 3-4 gånger i veckan!" 
Varför skall man säga på detta sätt? Jo, för det är lättare att följa och då klarar man av det målet. Om man sätter upp för stora mål så börjar man istället fundera på vad man skall äta och man har ingen fantasi överhuvudtaget. Då hamnar man i de gamla vanorna igen. 
Sätt även upp ett datum på där du kollar tillbaka på hur ditt löfte har gått. 
T.ex;
"Jag ska bara röka 1 cigg om dagen fram till första maj!" eller "Jag ska gå ner 4 kg till midsommarafton!".
Sätter man ett bestämt datum kommer man bli grymt besviken om man inte klarar målet . För att bara säga att man ska gå ner i vikt är väldigt vagt. Då kan du gå ner 0,5 kg och säga.."Äsch..jag gick ner i vikt iaf!" trots att du ville gå ner betydligt mer.
Summa sumarum;
Bestämt er för vad ni skall göra, inte vad ni inte ska göra, hitta delmål och ett datum där ni skall ha klarat av ert mål!
Fortsätt kämpa!
 
//dinzezys



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback